Nu ska alltså "chipleader" ersättas av "Herre på täppan" om man får tro artikeln i AB (ja, AB igen).
Jag menar, vem kommer fråga "Vem är herre på täppan" när man sitter på Cosmopol? :-)
Många komiska översättningar är det!
/Wizz
Jag menar, vem kommer fråga "Vem är herre på täppan" när man sitter på Cosmopol? :-)
Många komiska översättningar är det!
/Wizz
henkeboy
#315 Nov 2006, 17:45
"All in = Helan går" . Det var nog den töntigaste översättningen jag hört. Nån som kommer använda den? eller tror ni ens det kommer bli vedertaget?
Baronen
#415 Nov 2006, 18:15
Men det är ju ändå skönt att vi fått en översättning på ordet "rags", jag har alltid haft svårt att veta om jag ska kalla det för skit, skräp, rat, piss osv.
Det har gjort mitt pokergäng mycket förvirrade, för de vet aldrig om jag menar att jag har dåliga kort eller något helt annat.
Men från och med nu ska jag bara kalla det för skräp.
Sen kan man ju fråga sig varför de tycker att "mothöja" är bättre än det redan sedan länge vedertagna "omslag". Måste man direktöversätta?
Och "mjölka", det kan inte vara samma sak som "slow-play"...
Det har gjort mitt pokergäng mycket förvirrade, för de vet aldrig om jag menar att jag har dåliga kort eller något helt annat.
Men från och med nu ska jag bara kalla det för skräp.
Sen kan man ju fråga sig varför de tycker att "mothöja" är bättre än det redan sedan länge vedertagna "omslag". Måste man direktöversätta?
Och "mjölka", det kan inte vara samma sak som "slow-play"...
Iarwain
#515 Nov 2006, 18:35
Jag tror mest detta var en ploj-kampanj från SS sida. Annars skulle dom inte ta in Dogge som "språkexpert". Helt enkelt ett sätt att få uppmärksamhet.
Dom väntar sig inte att det ska användas över huvudtaget. Enbart att folk ska få en koppling svenska språket ~ Svenska Spel.
Dom väntar sig inte att det ska användas över huvudtaget. Enbart att folk ska få en koppling svenska språket ~ Svenska Spel.
jodan
#615 Nov 2006, 19:08
Påker på svenska - det är skiten !! Läs själva :)
Jag satt i en enköping när följande inträffade:
På heta stolen plockade jag upp Kalle Anka i spader och surfade, två till surfade innan en höjde. Jag återhöjde och synmaskinerna bakom synade min återhöjning. Floppen kom Qs Js Tk. Jag passade, HS+1 satsade och synmaskinerna synade. Jag dröjhöjde med hela min amunition och förklarade att helan går, en av dem med ammunitionsbrist lade sig och en av synmaskinerna synade och nu var det dags för domedagen. Han visade QhQk och var grävling. Fjärdekortet kom Qr och nu hade han prima primadonner medan jag vart grävling med bara en livboj. Skulle jag åka på ännu en baksmälla? Femtekortet kom dock Ts och jag hade nu kronjuvelerna. På allmäningen låg nu alltså Qs Js Tk Qr Ts och mina kronjuveler vann potten. Medan hans kort hamnade i komposten blev jag herre på täppan. Antar att han började härdsmälta på kontantspelen efter den potten!!
Jag satt i en enköping när följande inträffade:
På heta stolen plockade jag upp Kalle Anka i spader och surfade, två till surfade innan en höjde. Jag återhöjde och synmaskinerna bakom synade min återhöjning. Floppen kom Qs Js Tk. Jag passade, HS+1 satsade och synmaskinerna synade. Jag dröjhöjde med hela min amunition och förklarade att helan går, en av dem med ammunitionsbrist lade sig och en av synmaskinerna synade och nu var det dags för domedagen. Han visade QhQk och var grävling. Fjärdekortet kom Qr och nu hade han prima primadonner medan jag vart grävling med bara en livboj. Skulle jag åka på ännu en baksmälla? Femtekortet kom dock Ts och jag hade nu kronjuvelerna. På allmäningen låg nu alltså Qs Js Tk Qr Ts och mina kronjuveler vann potten. Medan hans kort hamnade i komposten blev jag herre på täppan. Antar att han började härdsmälta på kontantspelen efter den potten!!
Guts
#715 Nov 2006, 19:23
Klockrent Jodan. Kan inte vänta tills jag spelar lajv nästa gång så jag får praktisera påkersvenskan....lol
jodan
#815 Nov 2006, 19:34
#7. Du behöver inte vänta tills nästa gång du spelar live... På prima har dom bord där man får snacka svenska :)
Anders1980
#915 Nov 2006, 19:41
#6 Klockren =)
CarcharodonCarcharias
#1115 Nov 2006, 20:43
Herregud, det var ju det sämsta jag någonsin hört, inte en chans att jag yttrar ett av dessa verbala missfoster när jag spelar.....
Om jag nu är på pottkanten (bubblan) i en turnering så åker jag väl ut över kanten?!
Så betyder det väl att itm är i pottan, eller??
Om jag nu är på pottkanten (bubblan) i en turnering så åker jag väl ut över kanten?!
Så betyder det väl att itm är i pottan, eller??
JoakimGeigert
#1215 Nov 2006, 23:21
Hur kul (MEN JOBBIGT) som helst...
Detta kan bli rörigt i framtiden.
Vad göra?
Detta kan bli rörigt i framtiden.
Vad göra?
jockelh
#1315 Nov 2006, 23:26
för min egen del så spelar det ingen som helst roll vilket språk som används när jag spelar.
kalla det för vad man vill?jag började med( knektöppning)o nu är det hold em.o vill nån döpa om händer m.m
så får dom väl göra det.men för mig är det fortfarande Poker..
kalla det för vad man vill?jag började med( knektöppning)o nu är det hold em.o vill nån döpa om händer m.m
så får dom väl göra det.men för mig är det fortfarande Poker..
Chipless
#1415 Nov 2006, 23:40
Jag ser hellre att alla översättningar är seriösa och logiska isåfall, ett "äkta" språk och inte massa flamstrams försök att vara fyndig/rolig.
Kalla tex. "bubble" för "bubblan" och inte dagishumor som "pottkanten".
Kalla tex. "bubble" för "bubblan" och inte dagishumor som "pottkanten".
jodan
#1515 Nov 2006, 23:51
#12. Ja det låter jävligt kul. Men det är väl inte det som är meningen? Att halva bordet ska börja skratta när någon efter en stund bryter tystnaden och säger "helan går". Att det ligger seriös verksamhet bakom de här orden har man ju väldigt svårt att tro, känns mer som någon slags parodi där man hämtat ord från allt från disney till supar visar.
Dessutom finns det ju redan ett antal inofficiella översättningar som används flitigt runt om i sverige, men många av dessa har ersatts med helt nya uttryck som jag ser som rent åtlöje mot svensk poker.
Dessutom finns det ju redan ett antal inofficiella översättningar som används flitigt runt om i sverige, men många av dessa har ersatts med helt nya uttryck som jag ser som rent åtlöje mot svensk poker.
Anders1980
#1816 Nov 2006, 02:38
#16 Gå och lägg dig!
hagel666
#1916 Nov 2006, 02:45
Först vill jag bara säga att jag ser poker som ett internationellt språk och engelskan passar bäst.
Sen vill jag säga att "Påker på svenska"-juryn måste vara IQ-befriade, se följande:
Anna Kournikova eller mer riktigt Big Slick, blir självklart AK och då kommer ljushuvudena på Kalle Anka, men har de glömt att det på svenska är Ess Kung, INTE Ass Kung, så de initiala bokstäverna ska vara EK/KE inte AK/KA.
Sen kommer de med Seven Eleven (Sjua och knekt) - Näröppet, ehh hallå! Seven = 7 Eleven = Knekt, vad har det med näröppet att göra (jag vet att Seven Eleven är ett sådant, men näröppet har ingen relevans till korten Kn 7).
Samma sak med Dolly Parton (En nia och en femma) som de kallar för Knegarhand (har heller inget med 9 5 att göra), så då kan de kalla alla trash händer för Knegarhand. Dolly Parton är Dolly Parton pga låten, punkt slut! Det går inte att översätta hennes namn.....för det är ett namn (inte ord).
Jag har inte läst fler av orden än de på gratissidan (http://www.aftonbladet.se/vss/poker/sto … 76,00.html har inte PLUS), men jag antar att de har fler IQ-befriade översättningar.......men kul läsning i alla fall, och orden passar iofs herr Glimne som kan vara lite töntig (sorry Glimne om du läser detta ;) ).
Sen vill jag säga att "Påker på svenska"-juryn måste vara IQ-befriade, se följande:
Anna Kournikova eller mer riktigt Big Slick, blir självklart AK och då kommer ljushuvudena på Kalle Anka, men har de glömt att det på svenska är Ess Kung, INTE Ass Kung, så de initiala bokstäverna ska vara EK/KE inte AK/KA.
Sen kommer de med Seven Eleven (Sjua och knekt) - Näröppet, ehh hallå! Seven = 7 Eleven = Knekt, vad har det med näröppet att göra (jag vet att Seven Eleven är ett sådant, men näröppet har ingen relevans till korten Kn 7).
Samma sak med Dolly Parton (En nia och en femma) som de kallar för Knegarhand (har heller inget med 9 5 att göra), så då kan de kalla alla trash händer för Knegarhand. Dolly Parton är Dolly Parton pga låten, punkt slut! Det går inte att översätta hennes namn.....för det är ett namn (inte ord).
Jag har inte läst fler av orden än de på gratissidan (http://www.aftonbladet.se/vss/poker/sto … 76,00.html har inte PLUS), men jag antar att de har fler IQ-befriade översättningar.......men kul läsning i alla fall, och orden passar iofs herr Glimne som kan vara lite töntig (sorry Glimne om du läser detta ;) ).
alecco
#2016 Nov 2006, 11:05
Jag tycker vi borde ta ett snack med her Lindström?
Borde inte språket få växa fram i sin egen takt för bästa resultat?
Borde inte språket få växa fram i sin egen takt för bästa resultat?
Chipless
#2216 Nov 2006, 11:15
#19 Knegarhand antar jag är för "working 9 to 5". Man jobbar(knegar) 9 till 5.
Kalibermann
#2316 Nov 2006, 11:33
Men herregud!
Spela boll om det är logiskt eller ologiskt eller fan och hans moster.
Dels är det en kul grej och framför allt ett marknadsföringsjippo. Låt folk tala hur dem vill. Jag menar, språket utvecklas hela tiden och uppenbarligen finns det inget vi kan göra åt saken. Annars hade inte ett antal miljoner svenskar börjat använda dem numera s.k "svenska orden" Guss, Asså,Shoo .. etc etc. Jag menar, språket är fritt liksom valet av pokerklient.
Dessutom läste jag nånstans om statliga bolag och att vi betalar osv. Vi får ju inte glömma att SvS ger tillbaka en hel del pengar till våra idrottsklubbar runt om i landet. Där de flesta av oss säkerligen är engagerade på ngt sätt. Det man då kan säga är att våra skatter faktiskt går till vårt idrottsfrämjande.
Ska väl tillägga att jag "vann" med mitt bidrag påtår för addons men hur som helst .. Valet är fritt!
Spela boll om det är logiskt eller ologiskt eller fan och hans moster.
Dels är det en kul grej och framför allt ett marknadsföringsjippo. Låt folk tala hur dem vill. Jag menar, språket utvecklas hela tiden och uppenbarligen finns det inget vi kan göra åt saken. Annars hade inte ett antal miljoner svenskar börjat använda dem numera s.k "svenska orden" Guss, Asså,Shoo .. etc etc. Jag menar, språket är fritt liksom valet av pokerklient.
Dessutom läste jag nånstans om statliga bolag och att vi betalar osv. Vi får ju inte glömma att SvS ger tillbaka en hel del pengar till våra idrottsklubbar runt om i landet. Där de flesta av oss säkerligen är engagerade på ngt sätt. Det man då kan säga är att våra skatter faktiskt går till vårt idrottsfrämjande.
Ska väl tillägga att jag "vann" med mitt bidrag påtår för addons men hur som helst .. Valet är fritt!
TheClone
#2416 Nov 2006, 11:36
Det finns nu två orsaker till varför man skulle sluta spela poker:
1. Man gular.
2. Man måste använda sig av den där översättningen när man pratar poker.
1. Man gular.
2. Man måste använda sig av den där översättningen när man pratar poker.
alecco
#2516 Nov 2006, 11:58
#23 Varför tycker du att påtår var en lämplig översättning av addons? Logiken spelar ju ingen roll säger du. Då kan man ju lika gärna kalla addon "påfingrar" vilket skulle vara mycket mer ologiskt och knasigt. Så nog verkar du leta efter en viss logik själv.....
Kalibermann
#2616 Nov 2006, 13:04
#25 För att jag valde det som inte fanns, mest för kuls skull. Jag har aldrig hävdat att just "påtår" är det mest logiska. Jag valde bara det jag kände för vid det tillfället. Det jag försöker påpeka är att det inte spelar ngn roll vad man kallar alla händer och termer. Jag förstår helt enkelt varför det blir så mycket rabalder för en sån liten sak.
CosaNostra
#2716 Nov 2006, 13:41
Har väldigt svårt att förstå vad Dogge har med "Sveriges egna pokerspråk" att göra?
& varför ska vi ha ett överhuvudtaget?
vad är det för folk, egentligen, som spelar poker? finns det inga vettiga normala människor?
Utanför ett pokerrum så är ju 97% bara en halvmiss till tomte, som knappt vågar säga Buuh till en hundvalp!
& varför ska vi ha ett överhuvudtaget?
vad är det för folk, egentligen, som spelar poker? finns det inga vettiga normala människor?
Utanför ett pokerrum så är ju 97% bara en halvmiss till tomte, som knappt vågar säga Buuh till en hundvalp!
alecco
#2816 Nov 2006, 13:42
Jag är lite rädd för att dessa påtvingade ord hämmar utvecklingen av ett finurligt naturligt språk där darwins filosofi hade dugt bra.
Rädd är kanske att ta i lite men vafan,, det här tror jag kommer bli en riktig flopp...
Jag vill inte klanka ner på dig personligen Kalibermann. Jag tyckte det va bra att du gjorde ett försök att hjälpa till med ordlistan men "påtår"??? Vem vill ens ta det ordet i sin mun?? De flesta normala människor tycker nog det duger utmärkt med en vanlig hederlig påfyllning...
Rädd är kanske att ta i lite men vafan,, det här tror jag kommer bli en riktig flopp...
Jag vill inte klanka ner på dig personligen Kalibermann. Jag tyckte det va bra att du gjorde ett försök att hjälpa till med ordlistan men "påtår"??? Vem vill ens ta det ordet i sin mun?? De flesta normala människor tycker nog det duger utmärkt med en vanlig hederlig påfyllning...
CosaNostra
#3016 Nov 2006, 13:55
#26 "Påtår" är gratis, det är inte en Addon. Lägg ner! Är du nöjd att du vann? det här med
poker & de som spelar börjar ju likna fiasko. Typ som att alla på KTH är de mest tragiska & boring som existerar, så börjar ju pokerspelare
verka närma sig samma nivå.
poker & de som spelar börjar ju likna fiasko. Typ som att alla på KTH är de mest tragiska & boring som existerar, så börjar ju pokerspelare
verka närma sig samma nivå.
CosaNostra
#3116 Nov 2006, 14:02
"29 Du är ett geni. Tack nu vet jag.
Kalibermann
#3216 Nov 2006, 14:17
#28 Nej det är lugnt..
Jag förstår om du inte vill använda det ordet och som nu "herr askaxig över Internet med det tuffa maffianamnet" säger så innebär visserligen påtår (i alla fall i 99% av fallen) att det är gratis. Men som jag också har sagt så valde jag det vid det tillfället och om juryn ville ha det så, så fine.
Personligen tycker jag vissa bidrag inte heller är så bra, precis som de engelska och använder därför det jag vill säga, precis som alla andra. Ett annat vinnande bidrag var ju Synmaskin, där tycker jag definitivt att Fiskjävel var mycket bättre :)
Jag förstår om du inte vill använda det ordet och som nu "herr askaxig över Internet med det tuffa maffianamnet" säger så innebär visserligen påtår (i alla fall i 99% av fallen) att det är gratis. Men som jag också har sagt så valde jag det vid det tillfället och om juryn ville ha det så, så fine.
Personligen tycker jag vissa bidrag inte heller är så bra, precis som de engelska och använder därför det jag vill säga, precis som alla andra. Ett annat vinnande bidrag var ju Synmaskin, där tycker jag definitivt att Fiskjävel var mycket bättre :)
CosaNostra
#3316 Nov 2006, 14:39
#32. Där har du ju helt fel. Skulle du börja kalla honom för "Fiskdjävel" istället för det iofs tragiska "Synmaskin"
så kommer han antagligen lämna bordet eller börja spela bättre, vilket är det sämsta du kan lyckas med när du har en dålig spelare vid bordet.
så kommer han antagligen lämna bordet eller börja spela bättre, vilket är det sämsta du kan lyckas med när du har en dålig spelare vid bordet.
Kalibermann
#3416 Nov 2006, 14:48
#33 Beror på situationen, spelar vi live håller jag käften, spelar upp mig och tar tillbaka mina pengar plus hans.
Spelar vi på nätet gör jag troligtvis detsamma. Däremot så grymtar jag det högt för mig själv till det att jag drar ut honom/henne och sen påpekar det.
Spelar vi på nätet gör jag troligtvis detsamma. Däremot så grymtar jag det högt för mig själv till det att jag drar ut honom/henne och sen påpekar det.
jodan
#3616 Nov 2006, 21:01
För dem som inte har Aftonbladet Plus kommer hela listan här, enjoy !!
Add-on Påtår
All-in Helan går
American Airlines Arne Anka
Anna Kournikova Kalle Anka
Ante Ante
Bad Beat Bakslag
Bankroll Bankrulle
Beer-hand Skrot
Bet Satsa
Big Blind Stora mörken
Black Jack Svarte/Röde Petter
Blind Mörken
Bluff Bluff
Board Brädan
Bubble Pottkanten
Burn Hyvla
Buy-in Inköp
Call Syn
Calling station Synmaskin
Cap Locket på
Case card Kö-kort
Center pot/Main pot Huvudpott
Check Pass
Check-Raise Dröjhöj
Chip leader Herre på täppan
Clean Out Storstädning
Community Cards Allmänningen
Connectors Grannar
Counterfeit Brädkrasch
Cowboys Tvåkrona
Crabs Krabbsallad
Cripple Lemlästa
Dead Mans Hand Död mans hand
Dealerbutton Knappen
Dolly Parton Knegarhand
Doyle Brunson Världsmästarhand
Draw Drag
Draw Dead Dra dött
Ducks Simfötter
Family Pot Familjepott
Father and Son Helan o Halvan
Fish Fisk
Fixed limit Staketpoker
Flush Färg
Fold Lägga sig
Forest Krabbfrossa
Foul Avblåsning
Four of a Kind Fyrtal
Four Queens Prima Primadonnor
Free Card Gratiskort
Freeroll Frirulle
Freezeout Enköping
Full House Kåk
Gutshot straight Hålstege
Hand Hand
Heads-up Duell
High Card Högsta kort
Hilton Sisters Primadonnor
Hit Träff
Hole Cards/Pocket Cards Hålkort
Hooks/Fish hooks Vapenbröder
House Hus
Inside Straight Hålstege
Jackpot Jackpott
Jackson Five Järnfemma
Kicker Sidokort
King Crab Kungskrabba
Leak Läcka
Limit Gräns
Limping in Surfa
Muck Komposten
No limit Obegränsad poker
Nuts Nötterna
Off-Suit Osvidat
Out Livboj
Over Card Överkort
Over Pair Överpar
Pair Par
Position Position
Pot Pott
Pot limit Pottgräns
Pot-Committed Pottbunden
Rabbit hunting Kaninjakt
Rags Skräp
Rainbow Regnbåge
Raise Höja
Rake Avgift
Re-buy Återköp
Re-raise Mothöj
Represent Representera
Ring games Kontantspel
Rout 66 Kanelbullar
Royal Straight Flush Kronjuvelerna
Sailboats Optimistjollar
Satans Area Odjuret
Scare Cards Skrämselkort
Semi-bluff Halvbluff
Seven Eleven Näröppet
Short stacked Ammunitionsbrist
Showdown Domedagen
Side pot Sidopott
Sit-and-go Gryta
Slow Play Mjölka
Small Blind Lilla mörken
Snowmen Lussebullar
Split Pot Delad pott
Stack Ammunition
Straight Flush Färgstege
Suited I färg
Suited Connectors Goda grannar
The Couple, Marriage Äkta makar
The Flop Floppen
The River Femte gatan
The Sticks Stilettklackar
The Turn Fjärde gatan
Three of a kind Triss
Three Wise Men Tre kronor
Tilt Härdsmälta
Two Pair Två par
Under the Gun Heta stolen
Underdog Grävling
Add-on Påtår
All-in Helan går
American Airlines Arne Anka
Anna Kournikova Kalle Anka
Ante Ante
Bad Beat Bakslag
Bankroll Bankrulle
Beer-hand Skrot
Bet Satsa
Big Blind Stora mörken
Black Jack Svarte/Röde Petter
Blind Mörken
Bluff Bluff
Board Brädan
Bubble Pottkanten
Burn Hyvla
Buy-in Inköp
Call Syn
Calling station Synmaskin
Cap Locket på
Case card Kö-kort
Center pot/Main pot Huvudpott
Check Pass
Check-Raise Dröjhöj
Chip leader Herre på täppan
Clean Out Storstädning
Community Cards Allmänningen
Connectors Grannar
Counterfeit Brädkrasch
Cowboys Tvåkrona
Crabs Krabbsallad
Cripple Lemlästa
Dead Mans Hand Död mans hand
Dealerbutton Knappen
Dolly Parton Knegarhand
Doyle Brunson Världsmästarhand
Draw Drag
Draw Dead Dra dött
Ducks Simfötter
Family Pot Familjepott
Father and Son Helan o Halvan
Fish Fisk
Fixed limit Staketpoker
Flush Färg
Fold Lägga sig
Forest Krabbfrossa
Foul Avblåsning
Four of a Kind Fyrtal
Four Queens Prima Primadonnor
Free Card Gratiskort
Freeroll Frirulle
Freezeout Enköping
Full House Kåk
Gutshot straight Hålstege
Hand Hand
Heads-up Duell
High Card Högsta kort
Hilton Sisters Primadonnor
Hit Träff
Hole Cards/Pocket Cards Hålkort
Hooks/Fish hooks Vapenbröder
House Hus
Inside Straight Hålstege
Jackpot Jackpott
Jackson Five Järnfemma
Kicker Sidokort
King Crab Kungskrabba
Leak Läcka
Limit Gräns
Limping in Surfa
Muck Komposten
No limit Obegränsad poker
Nuts Nötterna
Off-Suit Osvidat
Out Livboj
Over Card Överkort
Over Pair Överpar
Pair Par
Position Position
Pot Pott
Pot limit Pottgräns
Pot-Committed Pottbunden
Rabbit hunting Kaninjakt
Rags Skräp
Rainbow Regnbåge
Raise Höja
Rake Avgift
Re-buy Återköp
Re-raise Mothöj
Represent Representera
Ring games Kontantspel
Rout 66 Kanelbullar
Royal Straight Flush Kronjuvelerna
Sailboats Optimistjollar
Satans Area Odjuret
Scare Cards Skrämselkort
Semi-bluff Halvbluff
Seven Eleven Näröppet
Short stacked Ammunitionsbrist
Showdown Domedagen
Side pot Sidopott
Sit-and-go Gryta
Slow Play Mjölka
Small Blind Lilla mörken
Snowmen Lussebullar
Split Pot Delad pott
Stack Ammunition
Straight Flush Färgstege
Suited I färg
Suited Connectors Goda grannar
The Couple, Marriage Äkta makar
The Flop Floppen
The River Femte gatan
The Sticks Stilettklackar
The Turn Fjärde gatan
Three of a kind Triss
Three Wise Men Tre kronor
Tilt Härdsmälta
Two Pair Två par
Under the Gun Heta stolen
Underdog Grävling
Wizz
#3716 Nov 2006, 21:13
Komisk lista om inget annat.
Check tycker man ska heta (det gamla ordet) pass, men check-raise ska vara "dröjhöj" (hehe...jag menar.... jeeeezus), varför inte bara "passhöj", hade inte det varit mer logiskt?
"Heta stolen" i stället för "under the gun", kan jag köpa, kommer i varje fall inte på något bättre själv :-)
Kul är det i varje fall.
/Wizz
EDIT: Hittade en till mycket komisk översättning, Counterfeit ska vara "Brädkrasch" lol Edit igen: (I t.ex. Omaha high/low kan ett kort på handen, som man vill räkna till låga handen, bli "counterfeited" om samma kort hamnar på bordet. Då har mitt kort på handen inget värdet längre...det är "counterfeited"...en brädkrasch helt enkelt :-)
Check tycker man ska heta (det gamla ordet) pass, men check-raise ska vara "dröjhöj" (hehe...jag menar.... jeeeezus), varför inte bara "passhöj", hade inte det varit mer logiskt?
"Heta stolen" i stället för "under the gun", kan jag köpa, kommer i varje fall inte på något bättre själv :-)
Kul är det i varje fall.
/Wizz
EDIT: Hittade en till mycket komisk översättning, Counterfeit ska vara "Brädkrasch" lol Edit igen: (I t.ex. Omaha high/low kan ett kort på handen, som man vill räkna till låga handen, bli "counterfeited" om samma kort hamnar på bordet. Då har mitt kort på handen inget värdet längre...det är "counterfeited"...en brädkrasch helt enkelt :-)
amexos
#3816 Nov 2006, 21:19
reagerade mest på Freezeout Enköping, borde ju varit Adak eller något avlägset ställe i norrland ,P
sen måste jag ju erkänna vet inte va hälften av dom engelska uttrycken e ens lol
sen måste jag ju erkänna vet inte va hälften av dom engelska uttrycken e ens lol
JoakimGeigert
#3916 Nov 2006, 21:24
#30 Påtår är inte alls gratis... Det betyder påfyllning och kan på vissa ställen kosta pengar. Inte överallt men på de finare och dyrare haken kostar det ca hälften av ordinarie...
Ja...jag driver café och hos oss är det gratis ;-)
Ja...jag driver café och hos oss är det gratis ;-)
Richooard
#4116 Nov 2006, 22:24
#39 ETT CAFÉ I GÖTEBORG SOM INTE TAR UT HUNDRALAPPAR FÖR KAFFE? Namn, ställe? Fast du menar kanske club svea
jodan
#4216 Nov 2006, 22:30
#41. Han sa aldrig att de inte tar ut hundralappar för kaffe, han sa bara att de inte tar betalt för påtår. Man kan därför anta att de tar ut just hudralapapr för kaffe då de antagligen inkluderar påtår i priset :)
JoakimGeigert
#4316 Nov 2006, 22:57
fikat kostar 15:- och påtåren bjuder jag på (om inte kunden är otrevlig dvs)
övriga priser får man kolla in om man har vägarna förbi Café Lundbybadet ;-)
övriga priser får man kolla in om man har vägarna förbi Café Lundbybadet ;-)
DrSnuggels
#4416 Nov 2006, 23:04
#43 Om du skulle få finbesök av mig ? Vad skulle kaffet kosta då?
/ Snuggels
/ Snuggels
JoakimGeigert
#4516 Nov 2006, 23:17
#44 Läs #43 ;-)
alecco
#4617 Nov 2006, 10:15
Kunde de verkligen inte komma med något ord för ante???
Hade ju kunnat kalla det "moderatskatt" eller ngt... Alla bidrar till en pott med samma summa oavsett hur stor stack man har...
Hade ju kunnat kalla det "moderatskatt" eller ngt... Alla bidrar till en pott med samma summa oavsett hur stor stack man har...
Wizz
#4728 Feb, 15:58
Ähum...bumpar upp en gammal tråd.
Vad hände egentligen med de svenska termerna som arbetades fram.
Är det någon som har "dröjhöjt" på länge? :-)
/Wizz
Vad hände egentligen med de svenska termerna som arbetades fram.
Är det någon som har "dröjhöjt" på länge? :-)
/Wizz
viktors
#4801 Mar, 14:30
Hade nog kunnat bli lite förvirrat om man bad om en påtår varje gång man ska göra en Add-on. Sen just "dröjhöj" känns ju sjukt kul.

Richard